måndag 16 december 2013

Oöppnade luckor #14 och #15

Tyvärr hade jag fullt upp i helgen och hann inte skriva lucka 14 och 15. Här får ni en kort kort berättelse om dem.

Lucka #14 - Jens chockar alla

Jens gädda från 1996. Finns en ganska rolig berättelse om den här gäddan, som jag inte hinner berätta fullt ut. Men de då 14 år gamla Robert, Peter och Jens trollar i tullgarnsviken som vanligt. Jens har sin Nils Master simmande ett 40 tal meter bakom båten. Och Peter och Robert kör med varsit skeddrag. Jag skulle gissa på att de personliga rekorden ligger runt 2-4 kg. Men helt plötsligt har Jens krokat något mycket större. En fisk som kanske fångade mig och Jens i fisketräsket. En gädda kommer fram till båten och Peter hugger den med huggkroken i magen. Gäddan är lång, 114 cm men Peters huggkrokning har gjort att mycket av gäddans vikt väller ut. Den väger i alla fall 7 kg på vågen, och är dubbelt så stor som den största gäddan vi sett någon gång.

Jag kommer ihåg att jag tittade på det där huvudet som Jens spikat fast på ett träd utfanför sitt hus, och jag hoppades att jag nån gång skulle få en lika fin fisk! Det skulle dröja mer än 10 år....

Har du någon bild på den där gäddan Jens? Jag vet att jag sett nån där Robert ser väldigt tuff ut :)

Lucka #15 - Jonas 11a i Gös SM

2010 ställde jag upp i Gös SM. 150 deltagare var med och vi fiskade från 18 - 24 på natten. Gösnatta kallad i Fagersta.

Vi trollade med en elmotor och efter 3h och 45 min hade vi bara krokat två mindre gäddor. Hoppet såg ut att vara ute när vi begav oss tillbaka till bryggan där alla fiskare skulle samlas och visa upp sina troféer. Men, jag hade släppt ner en jigg precis under båten. En jigg som jag lät studsa på sandbotten medan vi körde tillbaka.

Helt plötsligt hugger det till och den här fina rackaren kommer upp.

 
1920 gram ger den mig en 11e plats av 150 deltagare. Vår båt blev dåligt placerad, men inte sämst!
 
Jag och Jens pratade förresten om att ställa upp på detta i år igen, nån som vill haka på? Man fiskar alltså mellan 18-24 på natten. Tror det är den 21 Juni. Störst gös vinner. Kommer inte exakt ihåg reglerna i övrigt.

5 kommentarer:

  1. Det låter spännande, har ju knappt fiskat gös, men jag är gärna med,(hur svårt kan de va) jag är ju för övrigt "ledig" hela sommaren i år

    SvaraRadera
  2. Ja på den tiden var den där gäddan helt enorm! Jag lovar att lägga upp en bild på den, det roligaste med den bilden är som du sa Robert :)

    Gösnatta låter skoj, jag är på! Då har du chansen att träna hela sommaren Mats! :)

    SvaraRadera
  3. Det låter skoj. Jag har aldrig heller fiskat gös. Jag köpte jiggar men längre än så blev det inte. Så det skulle bara kul att doppa ner dom i vattnet iallafall med lite trevligt sällskap. :-)

    SvaraRadera
  4. Då får vi lägga upp en bra plan.

    Alternativen är ju en del. Antingen trolla med vobbler och elmotor alternativt med hinkar. Då kanske vi skulle använda sidoparavaner också?

    Alternativt bottenmeta.

    Alternativt jiggfiska.

    Alternativt flötesmeta.

    Alternativt trolla långsamt med levande betesfisk.

    SvaraRadera
  5. Jag vet att samtliga dessa metoder användes när vi körde senast!

    SvaraRadera