tisdag 3 december 2013

Lucka #3 - Fisken som chockar alla

Åland 14 oktober 2005.
 
Ålandsresan hösten 2005 går verkligen till historien som en av de märkligaste. Dels fick vi inte igång motorn på båten, utan var tvungna att bege oss in till Storby och handla startgas och nya tändstift.
Men väl ute i båten igen så fick vi inte igång den. Trots det kunde vi få några gäddor från vår stationära plats där vi låg och drev utan motor. Väldigt frustrerande att gäddorna var på g men vi helt handikappade.
Vi trodde att vi skulle få ge upp fisket, men då kom en kär gammal kompis till oss, den”tjocka ålänningen” Totte och lånade ut en båt till oss.
Väl ute i havet kunde ingenting stoppa oss. Och Mats drog en gädda på 3.7 kg nästan direkt. 
 
 
Jag har för mig att vi drog gädda på gädda innan det började blåsa rätt hårt. Då högg det till i Jimmys spö. Något hade tagit hans silvriga skeddrag.
-          Titta, gäddan hoppar! Hör jag Jimmy säga.
Det verkar vara en ovanligt livlig gädda så jag lägger ifrån mig spöet och tar hand om håven istället. När fisken kommer fram till oss får vi en chock. Det är en stor havsöring som har tagit draget. Havsöringen drillas perfekt in i håven av Jimmy.
 
Här kan ni se en liten film på fisken:
 
 
3 kg har jag för mig att vi vägde den till, och är fortfarande den enda havsöring vi fått på Åland! Kanske inte så konstigt när vi nästan uteslutet fiskar med vobbler nu för tiden.
 
Här kommer några fler nostalgibilder från resan:
 




 
För övrig så sålde pappa den gula båten i år. Den har vi inte använt sedan motorn gick sönder.

2 kommentarer:

  1. Härligt att det fanns en filmsnutt på den, det hade jag ingen aning om. Ser ut som jag var livrädd för fisken, ha ha

    SvaraRadera
  2. Det var en riktigt fin fisk! Jag visste inte heller att jag hade den på film :-)

    SvaraRadera