onsdag 18 december 2013

Lucka #17 - Luckan vi inte vill öppna


Jag har funderat länge på det här med tappade fiskar. De där gäddorna som lossnar vid stranden, eller som man hinner se vid båtkanten men som kommer undan.

http://vimeo.com/m/82220913

När jag satt och funderade så kom jag på att vi faktiskt inte tappat någon riktigt stor fisk vad jag kan minnas.... Då pratar jag 10 kg gäddor som vi sett precis vid båten/strandkanten.

Jag listar här de fiskar som jag kan komma på så här på rak arm. Ni får gärna komma med egna förslag, mitt minne har liksom raderat ut alla stora tappade gäddor.

8. Gäddan som tog abborren

Det här utspelade sig för väldigt länge sedan, så den här gäddan får man ta med en nypa salt. Men hur som helst. Jag tror året är 1995 kanske. Hela fotbollslaget är på Långö. Jens är med vet jag, Roger är med. Sen mins jag inte helt vilka mer som var där. Men vi var några stycken till. Jag hade precis krokat min första gädda någonsin. En 4 hg gädda som jag var grymt stolt över. Hur som helst. Strax efter har jag något riktigt stort på. Jag kämpar ganska länge, och får se hela sidan på gäddan. Jag vet att jag var liten då, och inte hade några begrepp över storlek på gädda, men det var en bamsefisk! Gäddan släpper dock. Men när jag vevar upp så har jag en jätte fin abborre på. Abborren har alltså tagit min spinnare och sen har gäddan huggit abborren. Man kan se tandmärkena på abborren, och det var inget litet gap. Jag tänker inte uppskatta vikten på den, men fin var den!

8. Mats gädda vid Gåsskär

Vi har gått i land på Gåsskär på Åland. Tror det måste vara sommar 2009 eller 2010. Mats och jag går längs strandkanten och drar upp många gäddor som ligger och solar vid de stora tångruskorna. Plötsligt har Mats krokat något större. Gäddan kämpar för att komma loss men Mats drillar perfekt. Så gör den något som tar oss på sängen. Gäddan hoppar upp över ytan och vi ser hela gäddan när den landar och lossnar från kroken. Skulle gissa på en vikt runt 4-5 kg men vi kunde inte säga säkert. Den var långt ut.

7. Gäddan vid superön

Vi har döpt en ö till superön på Åland. Den levererar nämligen mängder av gäddor när vi går i land där. Men aldrig någon riktig storlek på gäddorna, även om jag hade ålandsrekordet på 4.2 kg några stenkast från superön.
Men en gång var jag och Björn (pappas bror) där med båt. Vi fiskar praktiskt taget aldrig från båt vid superön, för risken att man skrämmer gäddorna där är ganska stor. Men denna gång hugger en riktigt fin gädda. Jag vevar in den och den är nära några gånger. Vi ser den ganska klart och tydligt och den är ganska säkert på runt 5 kg. Den lossnar dock vid tredje rundan vid båten... hade vi haft en håv hade den där varit vår!

6.  Jens tappar en fin

Stensund 2008. Samma dag som jag krokar min 10 kg. Jens har på en gädda direkt när vi kommer ner till första viken. Gäddan drillas in så man kan se den innan den släpper 5 meter ut. En gädda som säkerligen var runt 4-5 kg.

5. Jens tappar en fin igen

Jokkmokk 2013. Jag vet inte om Jens är ledsen över det här tappet längre. Men en fin gädda gick i alla fall förlorad. Efter att ha haft en gädda efter när han vevade jättesnabbt med bottennapp så testade han igen att veva fort och den här gången slår det till. En gädda 5+ har huggit och drillas in, men nära båten lossnar fisken. Men i kastet efter händer nåt bättre, men det är en helt annan lucka det.

4. Jimmy tappar något stort

Jag vet. Vi var små. Då får man dra av några kilo. Men jag skulle ändå säga att det här var en fin fisk. Jag Jimmy och pappa var och fiskade i Sörsjön. Det måste vara nån gång på 90-talet, kanske 1996. Nästan hela Sörsjön är omringad av vass. Men vi hittar ett litet hål i vassen. Där står jag och Jimmy och kastar. Plötsligt ser vi en stor gäddsvans svänga upp över ytan där Jimmys drag är. Den har missat draget, men vilken jävla stor stjärtfena det var!


3. Monstergäddan som var efter mitt drag

Påsken 2011 hade vi sanslöst fiske på Åland. Med inte mindre än tre gäddor över 5 kg. Jag hade precis krokat en 5.7 kg (i den vik där även Mats tagit sitt pb) när jag får något stort på. Det är en tångruska. Jag vevar in den snabbt för att inte spilla någon tid, och till min stora förvåning simmar det en gädda efter. Jag stannar draget men gäddan fortsätter förbi och visar sig klart och tydligt för mig och Mats. Jag vet att gäddan aldrig högg, så den kanske inte platsar här på listan. Men jäklar vilken gädda. Jag är till 90% säker på att den var över 10.

2. Mats Edanögädda lossnar snöpligt

Jag vet inte om det är höst eller vår, om det är 2005 eller 2006. Men Mats fiskar vid edanöbron med en buster jerk. Han står längst in där husbåten ligger ungefär. Plötsligt hugger en monstergädda. Gäddan sliter och drar. Mats har uppskattat vikten till den största gäddan han haft på. Säkerligen över 7 kg. Men gäddan är för stark och sliter av linan med tafs och drag och försvinner ner i djupet.

1. Joels Lax

Jag vet inte om jag berättar det här korrekt. Men Joel var ute och trollade lax, ensam i Torsken. Med x antal spön ute, x antal drag, x antal laxkylar och x antal hinkar i vattnet forsade han fram mot Landsort. Plötsligt hugger det till på ett av de spön som är närmast. En lax har huggit. Joel är som sagt ensam och det är svårt att hålla kursen samtidigt som laxen drillas in. När den kommer fram ser Joel att det är en magnifik lax, säkert runt eller strax över 10 kg. Den fastnar dock i motorn och sliter sig. Riktigt synd på en sån fin fisk!

6 kommentarer:

  1. Den sista bilden är en film. Men den funkar nog bara om man går in via datorn tror jag...

    SvaraRadera
  2. Här är den annars:

    http://vimeo.com/m/82220913

    SvaraRadera
  3. Usch nu känner jag på mig att den här luckan blir en jinx inför fiskeåret 2014...

    SvaraRadera
  4. Kul lista,några fina gäddor det där :) kan faktiskt inte minnas att jag själv har tappat någon riktigt stor. Bara några runt 5 kg, varav du har nämnt 2 här... Men skulle vilja komplettera med några andra som du har glömt, fyll gärna i d om jag missar något eftersom du var med på alla!

    3: Jonas monstergädda vid Källvik. Jonas och Robert Lock fiskar gädda vid Roberts lantställe vid Källvik. Plötsligt hugger en enorm gädda på jonas drag. Jonas kämpar allt vad han kan, men förgäves. Gäddan simmar rakt in i vassen och linan går av. Såg ni den någonsin?

    2: Sunes jättegädda. Vid fiske vid edanöbron får Sune på något riktigt stort. Spöt står i en riktig båge och han kan inte få fisken närmre. Man ser några tunga långsamma ryck i spöet vilket brukar känneteckna stor fisk, sen går linan av.

    1: Monstergäddan som var efter Jonas drag 2. Återigen fiske med Robert vid källvik, denna gång var jag med. Det är mycket sent på kvällen och vi ska strax sluta fiske efter ett strålande fiske med många små gäddor. Jonas sätter på sitt största drag, en swim whizz. När han vevar hem följer en enorm gädda efter in mot kanten och vänder när den når tångruskorna. Det var den största gädda jag hade sett dittills. Alldeles säkert över 8 kg...

    SvaraRadera
  5. Roligt att du kommer ihåg alla historier. Men det kommer tillbaka mycket minnen när man sitter och tittar på bilder. Som den videon som du lagt upp. Jag kommer i håg att jag står längst fram i båten och Mats kastar sig fram efter gäddan och Jonas rullar över Mats rygg med sin rygg med benen rakt upp i luften det var det man skulle ha haft på film igenteligen.

    SvaraRadera
  6. Jens

    Jag funderade också på den där gäddan vid källvik. Den högg ganska nära båten och sen fanns det inget att göra, den bara rusade rätt in i vassen. Jag tror vi (Jag robert och Peo) höll på säkert 10 min men den hade på nåt sätt kört in i vassen och tillslut bänt ut tafsen så drag och gädda försvann.

    Robert hade precis tagit en gädda på 4 kg, ett helt oslagbart rekord tyckte vi.

    Problemet jag kände med den där gäddan var att vi hade ju totalt värdelösa grejer på den tiden. Så det är svårt att säga hur stor den kan ha varit, vi såg den aldrig. Allt mellan 3-10 kg är ju rimligt, men jag tror jag hade fått stora problem med en gädda på säg 4 kg på den tiden....

    Sunes gädda hade jag glömt bort! Den var riktigt stor. Det var bland de första gångerna vi fiskade på Edanöbron. Han kunde inte göra något, utan den bara stack.

    Gädda tre där hade jag också glömt! Den var riktigt stor! Det roliga var att på samma drag (den där Swim Wizz som du mycket riktigt kom ihåg) fick gäddan som vägde 5.7 kg på 2011. Alltså typ 15 år senare :) Den hade legat i stugan, nedgömd i en låda. Men jag hittade den och använde den som en joker!

    Nu ligger den tyvärr på botten i en vik här i Västerås.... RIP!

    SvaraRadera