onsdag 18 december 2013

Lucka #18 - En gädda som gav dubbelseger

Edanöbron 3-5 Januari 2007

Den 3 Januari var jag, Joel och Jens på edanöbron. Som vanligt levererar Edanöbron och vi tar upp några fina 2-3 kg gäddor. Vi är lite uppdelade längs hela bron när det hugger till ordentligt för Jens, som står under själva broöppningen. Gäddan har tagit hans drag på den vänstra sidan av bron och visar direkt tecken på att det är en större gädda. Jens ropar och jag och Joel börjar springa dit. Joel är lite närmare och kommer dit först - samtidigt som gäddan kommit fram till strandkanten. Joel får till ett närmast perfekt gälgrepp och snart ligger gäddan vid strandkanten. En riktigt fin fisk. Jag kommer fram och tar fram vågen. Den stannar på 6.5 kg. En väldigt fin gädda…
 

 
-          3 Januari och gäddligan är redan avgjord, säger jag. Men jag kunde inte ha mer fel.

Två dagar senare, alltså den 5 januari, är jag och pappa tillbaka på bron. Vi kammar noll första timmen. Men sen händer något fantastiskt. Jag kastar ut på den högra sidan av brofästet. Precis vid vassen och en gädda hugger direkt på nedslaget. Efter en stunds kämpande ligger gäddan på land. Gäddan har lyckats svälja hela draget och vi blir tvungna att döda den. Vi väger den och helt otroligt så väger gäddan prick 6.5 kg. Jag har jämför bilderna från Jens gädda och jag är till 95% säker på att det är samma gädda som vi tagit. Den är lika kort och tjock som jag kommer ihåg att Jens gädda var. Den här gången högg den på andra sidan broöppningen. Den har alltså rört sig lite grann, men det rör sig bara om ett 50-tal meter. Och gäddan fortsätter att göra misstaget att hugga på våra drag.

Gäddligan blir alltså som så att jag och Jens delar förstaplats. Och så slutar också 2007 års lista, med en delad vinst! Det har aldrig tidigare hänt. Gäddan var lite för glupsk för sitt eget bästa och hamnade på vår tallrik på trettondagsafton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar