fredag 6 december 2013

Lucka #6 - Joel slår till med PB

Åland. 14 April 2011.
 
Lucka nummer 6 är en riktig godbit. Och jag skulle vilja säga att Ålandsresan i April 2011 förändrade vår syn på gäddfiske. Från att ha fått 30-50 gäddor på 1-2 kg, i bästa fall nån gädda på 3 kg, så slog det till stort på den här resan. Jag vet inte om sommarresor lockar längre, jag återkommer till den tanken lite senare.
 
Men nu befinner vi (Joel, Jimmy, Mats, Henrik och jag) på Åland. Efter att ha kammat noll långt ut i skärgården beger vi oss in på riktigt grunt vatten (vi talar 1-2 meter) i sandvikar som vi i normala fall inte åker in i. Men nu verkar det som att gäddorna gör sig klara för lek. Vi ser mängder med gäddor som sticker iväg i rökmoln när torsken glider in.
 
Vi slår igång en elefant balanserade på min mobil, en låt som funkat för att locka till sig gäddor.....och då hugger Joels fina gädda på draget "fegisen". Resten är smått kaotiskt. Jag låter filmen tala:
 
 
 

Vi får 15 gäddor. Förrutom Joels på 5.84 så tar jag en på 5.7 och en på 5. Jag tror inte någon av våra 15 gäddor väger in under 2 kg. Dessutom hade jag en gädda efter som måste vart över 10 kg, ett riktigt monster som följde efter min största vobbler som dessutom hade en stor tångruska på kroken.

Fiske på sommaren må vara härligt, när man kan fiska i shorts, t-shirt och bli brun. Men det är praktiskt taget omöjligt att fånga de stora gäddorna när solen bränner på och himlen är klar blå. Vi bytte klippvikarna längre ut mot vikarna längst in istället. Och nu har vi påsken inbokat för fiske på Åland varje år. Året efter fångades Jens gädda som var nästan dubbelt så stor som Joels. Och startskottet var alltså den här resan!

Vad blir det nästa gång? En dubbling av Jens gädda vore trevligt... :-)

3 kommentarer:

  1. La in filmen som länk istället. Funkade dåligt med mobilen...

    SvaraRadera
  2. Haha. Så skakad att jag blev otrevlig.

    SvaraRadera
  3. Bra resa det där med 3 gäddor över 5. Tänk också att vi fiskade havsöring första dagen!

    SvaraRadera