torsdag 5 december 2013

Lucka #5 = Och så lite naket

Trosa sommaren 2007

Det brukar vara svårt att berätta den här historien för folk. Det brukar inte vara någon som tror mig. Men det här är en helt sann historia, och hände mig och Jens på en fisketur vid Hållsviken i Trosa.

Jag kommer inte ihåg så mycket av själva fisketuren (av förklarliga skäl), men jag har för mig att vi hade haft ganska dåligt fiske under dagen. Gäddorna var inte på hugget, men vi kämpade på. Det om något har vi lärt oss, att det ofta är under de dåliga dagarna som det kan slå till riktigt stort! Men denna gång var det inte någon stor gädda som slog till, det var något ännu....bättre.

Vi hade precis rundat en udde och låg sakta och drev in mot en vik med en fin vass.

- Här skulle jag stå om jag var gädda! Sa jag till Jens.

Och mycket riktigt så hugger det till. Vi drillar upp varsin mindre gädda på några få minuter och har nu drivit in en bra bit i viken.

Då ser vi något mycket märkligt utspela sig framför våra ögon. En tjej, eller en dam kanske vi ska kalla henne, kommer ner till bryggan ett 100m ifrån oss. Vi tänker inte så mycket på det, utan fortsätter fiska. Men sakta börjar hon ta av sig plagg på plagg och står snart spritt språngande naken på bryggan.



Jag vet inte vad Jens gör i det här läget, men själv har jag svårt med fisketekniken och det är inte så konstigt att vi inte får någon gädda de kommande minuterna.

Damen kliver ner i vattnet och börjar simma.

- Hon var inte blyg! Sa jag till Jens som slutat fiska och istället sitter och äter popcorn. Nej det gör han inte, men han fiskar inte heller särskillt intensivt längre.

Damen simmar i riktning mot oss och slutar inte, utan simmar ända fram till båten.



- Hej! Säger hon.

- Hej, säger vi.

- Det här är en privat vik, så ni får gärna fiska någon annanstans, sa den nakna damen.

- Okej, sa vi.

Sen simmade hon iväg igen, tillbaka till bryggan. Tog på sig kläderna, och gick upp igen.

Kvar stod vi. I vanliga fall brukar vi inte bry oss så mycket när folk säger att vikar är privata, vatten tillhör ju allemansrätten så vi har all rätt i världen att fiska. Men den här gången styr vi båten bort från viken fortfarande förvånade över vad vi bevittnat.

Jag har för mig att på samma fisketur händer ytterligare en nakenhistoria (rätta mig om jag har fel Jens). Men i en vik lite längre än glider vi in och ser att det ligger två och solar. En man och en kvinna. Vi fortsätter fiska och har bra fiske i viken. Jag får upp en gädda och snart har Jens en på också. Personerna ligger dock och nakensolar. Och mitt i Jens drillning så ropar de:

- Ni tycker inte ni är lite väl nära nu?

Och jo, det kan vi köpa. Vi är väl ca 50 meter från där de ligger nakna och solar. Jens vevar in gäddan och skakar av den. Sen kör vi där ifrån.

Vi har fått nog av naket för idag.

Teaser för imorgon: Lucka #6 - En fegis, en balanserande elefant och ett nytt personbästa

3 kommentarer:

  1. Visst är hon på bilden ganska lik hon som simmade ut Jens? :-)

    SvaraRadera
  2. En otrolig dag, fisket blev helt plötsligt sekundärt! Ja jag trodde först att du hade haft med en kamera och fotat den riktiga "damen" ;)

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera