onsdag 11 december 2013

Lucka #11 - PB på Jimmy

Linköping April 2007

Jag har bott i Linköping i fyra år men ännu inte hittat något bra fiskeställe. Men till slut hittade jag ett helt sanslöst ställe. Sjön Roxen ligger lite norr om Linköping och är en ganska stor insjö. Dock är sjön till större delen kantad av vass och det är svårt att hitta bra fiskeställen om man inte har båt. Men en dag i början av April stannade jag med bilen och mitt fiskespö vid en bro som jag åkt över några gånger. Det har sett lite spännande ut där även om det inte är i själva sjön, utan där ån börjar.


Det som möter mig vid bron är helt fantastiskt. Det är mängder av löjor som simmar runt, och under löjorna jagar gäddor. Stimmen hoppar och på flera platser samtidigt ser jag gäddor jaga.

Jag slänger ut mina jerkbaits och ganska snabbt krokar jag gädda på gädda. Gäddorna är stora och grova. Jag tar sju st på ungefär en timme. Största på 4.56 och den andra runt 4 kg. Fantastiskt bra! Det verkar ganska djupt under bron så bäst funkar det med gummidrag som man låter sjunka ända ner till botten.





När jag kommer hem ringer jag Jimmy. Han blir direkt sugen på att komma ner och helgen efter är vi på plats vid bron igen. Och till min glädje är löjorna kvar, och gäddorna jagar. Jag tror Jimmy kan skriva under på att det var ett fantastiskt roligt fiske där.

Vi har fångat en hel del gäddor när jag känner att en till gädda huggit på min jerk. Jag gör ett motryck och hinner känna att det är något tungt som fastnat!

- Fin gädda ropar jag till Jimmy men i samma stund så går linan av. Gäddan försvinner iväg med min favoritbuster.

Typiskt. Men det finns ingen tid att förlora och jag sätter på en ny tafs och ett nytt drag. Några minuter senare skriker Jimmy till från andra sidan bron, han har krokat en gädda och den är tung! Han får kämpa och jag hinner springa över och hjälpa honom att landa fisken. Det är ett monster som kommer upp. En riktigt fin gädda, och inte nog med det. På ryggen på gäddan sitter min buster!! Jag blir lika glad som Jimmy över gäddan. Samma gädda har alltså huggit igen, men jag måste krokat honom i ryggen, för där sitter den och glänser så fint. Jag får tillbaka draget och Jimmy har garanterat ett nytt personbästa.

Tyvärr så strular vågen. Vi får inte igång den. Batterierna måste blivit blöta för den gör inte ifrån sig ett enda liv.Det var svårt att uppskatta vikten, för gäddorna var i bra kondition och feta. Min på 4.56 såg inte alls så stor ut, men den var tung som tusan. Jimmys gädda är större. Nånstans mellan 5-6 kg kanske. Men för att vara på den säkra sidan så gissade vi lågt. Det fick bli 5 kg.  I vår iver glömmer vi väga och ta kort på den också. Så allt som finns kvar är våra minnen av den.

Gäddan har bitit av halva Jimmys ghosttail och allt som är kvar är huvudet och krokarna. Jimmy slänger i draget igen på skoj och när han ska veva upp draget är det en ännu större gädda som hugger precis vid land! Tyvärr fastnar inte fisken.

Jag skulle nog ranka den här dagen till en av de roligaste fiskedagarna jag haft. Jag kommer inte ihåg hur många gäddor vi tog, men det var en del. Och det var mycket action eftersom man såg gäddorna jaga stimmen av löjor hela tiden.

Jag var där några veckor senare igen. Då var det dock för varmt och löjorna var borta. Sen kom sommaren och då var det helt dött där även om jag krokade några riktigt fina abborrar också.



Jag har alltid drömt om att åka tillbaka till den där bron nån gång. Den var verkligen bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar