måndag 9 december 2013

Lucka #9 - Sunes monsterfångst

Trosa. Sommaren 2010.
Jag och pappa är ute med torsken för att fånga gös. Vid Edanöbron stannar vi dock för att ta nån gädda. Edanöbron är dock känd som en plats det inte går att fånga fisk från båt. Så också denna gång. Men det ska ända bli ett stopp jag sent kommer glömma. Pappa och jag driver nämligen längst med vassen i riktning bron. Ett 40-tal meter bort ser vi något som ligger och guppar i vattnet. Ser nästan ut som en planka.
-          Vad tror du det där är? Säger jag till pappa.
-          Hmm… en död fisk kanske? Säger pappa och kisar bakom sina glasögon.
-          I sånt fall en väldigt stor fisk. Ser ju ut att vara över en meter! Säger jag.
Vi lär snart få veta, för vi driver nämligen åt det hållet. Men pappa kan inte vänta. Han slänger iväg sin Westins Jerk och den sitter perfekt nån meter bakom det vi tror kan vara en riktigt stor död fisk. Pappa drar till och gör ett perfekt motryck. Draget sitter i ryggen och pappa börjar drilla in den. Det går tungt, och pappa får kämpa. Han blir nästan svettig när den stora klumpen kommer bort mot oss.
-          Är det en gädda så har du ett nytt personbästa i alla fall, säger jag när jag ser hur pappa får kämpa. Fast död fisk räknas inte, tillägger jag snabbt.
Pappas persobästa är på 5 kg. Faktiskt taget i år vid just Edanöbron. Från land förstås.
 
Jag tar fram håven, men ångrar mig snabbt. Det som närmar oss kommer inte få plats i håven. Och det är inget vi vill ha i håven heller. Det är ingen fisk, det är en stor jävla grävling!! Man ser huvudet på den som ligger i ytan. Död är den i alla fall, för den gör inget motstånd. Med ögonmått skulle jag nog säga att den var ungefär en meter och kanske 15 kg tung. Jag letar efter vågen men ångrar mig snabbt. Vem vill ta i en grävling....
Pappa krokar loss den och knuffar iväg den med spöt. Catch and release gäller även döda grävlingar.
-          Grävlingar är väl fredade i de här vattnen? Säger jag och startar motorn.
 
Vi ger oss iväg och hoppas kunna kroka ett vildsvin eller en hjort i nästa vik. De ska kämpa mycket mer har jag hört.
 
Det var en lite fullbokad helg. Luckor som tyvärr inte blev skrivna var dessa, ni får en kort kort genomgång på dem:
Lucka #7 – Taxibolagens superhelg
Ålandsresan 2006 blev  känd som taxiresan. Vi åkte nämligen in till mariehamn och sen tog vi tre olika taxibilar hem av olika anledningar. Jimmy lyckades dessutom be taxichauffören köra honom till ”hotellet på Eckerö”. Det gick fint, det var bara ett problem. Det var fel hotell. Så han fick ta ytterligare en taxi hem. Totalt la vi ut nästan 3000:- på taxiresor den kvällen.
Lucka #8 – Tondöva Polisen
Sommarresan till Åland 2005 blev också en höjdare. En ”rund under fötterna” Jimmy sträckte ut huvudet och sjöng ”Just idag är jag stark” när vi passerade en polisbil med vår bil. Polisen uppskattade inte det hela utan stoppade oss och gjorde en grundlig undersökning av både bil och förare
 

2 kommentarer:

  1. Fantstiskt! Sådan far sådan son. Minns en fisketur när vi var ca 15 år och rodde över Tullgarnsviken. Plötsligt ser vi något mörkt guppa i vattnet en bit framför oss. Jag ror fram och Jonas grabbar det i det och slänger ner det på durken. Det visar sig vara en äcklig död and. Ingen av oss vill slänga tillbaks den. Vi struntade i att väga den också, även om jag nog skulle uppskatta den till ca 4 kg ;)

    Apropå taxiresan behövde jag i alla fall inte betala min taxi ;)

    Och Jimmys skönsång var obetalbar och helt oväntad! Får fortfarande starka nostalgikänslor när jag hör den låten :)

    SvaraRadera
  2. Härliga minnen! Hade glömt bort anden :-)
    Tror Peter var med också, och vi fiskade på den tiden endast med gula jiggar med tvådelade svansar

    SvaraRadera