tisdag 26 november 2013

Fiskeresa?


Fiskeresa till Karats!




Jag och Jonas var Utanför Västerås och fiskade i måndags. Fisket var ingen höjdare pga vädret, men vi började prata om hur vi skulle kunna få så stora gäddor som i fiskefilmen som Jonas har lagt upp. Ett alternativ är ju att åka till den sjön där de fick den gäddan, men den är nog rätt sönderfiskad vid det här laget. Då föreslog jag att vi skulle kunna åka till den sjön i Norrland där jag har haft ett helt sagolikt fiske de gånger jag har varit där. Jonas nappade på idén så nu tänkte jag försöka övertyga er andra J

Jag har som sagt aldrig varit med om ett liknande fiske som jag har haft där. Sedan 2009 har jag varit där 3 gånger, och samtliga gånger har jag vunnit årets gäddtävling på en gädda tagen där. De två största vägde 6,6 och 8,5 kg. Då har jag inte ens fiskat så mycket gädda, utan mer koncentrerat mig på harr och öringsfiske. De är inte bara stora och med hög medelvikt, det finns även väldigt mycket gädda, och jag skulle vilja jämföra mängden med den som vi brukar få på Åland. Man behöver inte vänta länge mellan huggen. Dessutom är de urstarka och hoppar ofta upp ovanför vattenytan.

Sjön är ca 3 mil lång och väldigt djup. Så den är helt klart tillräckligt stor för att det ska kunna finnas riktigt stora gäddor där. En nackdel är att jag mest har fiskat gädda i ett sel som bildas där pärlälven rinner ut från sjön. Tyvärr är det vattnet privat och jag får inte fiska där utan att min mammas man Roland är med. Och det är tyvärr där jag har fått de stora gäddorna. Å andra sidan har jag inte fiskat alls mycket på andra ställen, så det är möjligt att det är lika bra där.

En annan nackdel är att det är ohyggligt långt upp dit, ca 110 mil från Vagnhärad. Vi brukar köra på ca 12 timmar. Tar vi med torsken, vilket vi nästan måste göra eftersom sjön är så stor (går bara att hyra småbåtar), skulle jag tippa att det tar ca 15 h att köra. Så om vi börjar kl 6 är vi framme kl 9 på kvällen. Så det tar en hel dag att köra dit och en hel dag att köra hem.

Angående boende finns det en stugby på en liten ö i mitten av sjön där man kan hyra 4-personersstugor för ca 500 kr natten. http://www.laxholmencamp.se/ Det finns ingen el, så det är ganska primitivt. Det är fotogenbelysning och gaskök.

Skulle vi åka dit och sikta på stor gädda så ska man nog åka i juni eller september. Tidigare än juni är det nog is kvar. En fördel med juni är att det är midnattssol vilket gör att vi kan fiska precis när vi vill! Och tröttnar vi på gäddfiske kan vi alltid fiska öring, harr eller abborre istället. J

Lägger upp lite kartor så ni får se vart det ligger. Lägger också upp lite bilder som jag har tagit där som inspiration.

 













  

1: Här har jag fiskat klart mest gädda och tagit de som har vunnit fisketävlingen. Tyvärr är just detta område privat vatten där jag inte får fiska om jag inte är där med min mammas man Roland.

2: Ett annat område som jag har sneglat mycket på när jag har varit där uppe. Det är en liten sjö som bildas innan jarrebäcken rinner ut i den stora sjön. Det är ganska grunt och rätt mycket vegetation. Har inte hunnit prova att fiska där, men det ser sjukt bra ut, speciellt på våren. Bilden nedanför visar utloppet till den stora sjön:













1: Lillselet. Ett mycket välkänt harr- och öringvatten, om vi tröttnar på att fiska gädda. Ska även gå stora gäddor där. Jag har själv dock aldrig tagit mig så långt upp i sjön eftersom vår båt är ganska långsam, så har inte kunnat testa fisket.

2: I detta område finns på båda sidorna om sjön ett stort antal små vikar där det kryllar av gäddor. Har fiskat där ett par timmar och fick säkert 10 gäddor, mellan 2-3,5 kg. I mitten av sjön är det väldigt djupt, så det går säkert riktigt stora gäddor där också.

3: En liten fjällsjö som man kan vandra upp till och fiska öring. Är ca 5 km vandring från sjön. Finns massor med öring, men har aldrig fått någon större än ca 7 hg.



Inspirationsbilder:



Gädda 6,6 kg

 


Öring 2,1 kg.


 


Öring 4 kg.



Även otroligt bra abborrfiske ibland, detta är abborrar mellan ca 4-9 hg.



Harr 1,1 kg.



Rastplats.






9 kommentarer:

  1. Som sagt så nappade jag på idéen! Det verkar ju vara helt sagolikt fiske. I sånt fall så tycker jag absolut september vore bäst. Vi lär ju åka till Åland runt påsken så då kan ju det där bli höstresan.

    Frågan är hur många dar man skulle köra? 2 dar går ju till resan. Men det gör det ju till Åland också. Man kan ju köra i shift och passa på att sova mycket också.

    SvaraRadera
  2. September är nog jättebra! En liten nackdel är att öringfiske är förbjudet i strömmande vatten från 1a september, men nu är det ju inte heller öringfiske vi primärt ska rikta in oss på :) Det blir ju mörkt mycket tidigare än i juni, och jag tror att man bör komma dit medan det är ljust om vi ska kunna ta oss ut till ön samma dag. Därför skulle man ju kanske kunna köra kvällen innan och sova över på något vandrarhem på vägen. Jag tror också att man vill ha åtminstone 3 hela fiskedagar om man åker så längt (om inte fler). Så därför kanske man kan köra exempelvis tis kväll kl 6-12. Sova och åka vidare kl 6 igen. Då är man framme kl 3 på eftermiddagen. Får se till att sova en del i bilen också. Hemvägen är väl bara att köra på tills vi är hemma...

    SvaraRadera
  3. Men allvarligt bajsar björnar i skogen? Med den fantastiska naturen och ett härligt fiske så kan jag köra och ni sova. Jag sitter och studsar ikapp med Ludde i soffan och vill åka redan nu. Skämt åsido det låter toppen men synd att öringen är fredad för leken. Men det finns ju harr och det är ju inte helt fel. Sen kan vi ju träna på flötestrolling så vi behärskar det bra om vi nu ska köra på det också. Jag har redan förvarnat Jessica om att jag vill åka. Så jag bokar in mig nu :-)

    SvaraRadera
  4. Härlig entusiasm Joel! :) Ett alternativ vad gäller resan är ju att två kör upp och två kör hem. Resten åker nattåg och blir upplockade av de som kör i Jokkmokk. Om vi t.ex. blir 5 st så kan en slippa köra, vilket vi får spela om på Åland i vår ;)

    SvaraRadera
  5. Ekonomiskt så kan det väl vara bra att åka alla fem i bilen, och lite roligare! Men frågan är om 15h i bil som packade sillar är helt optimalt :-)
    Fast jag åkte 12h till Norge i full bil en gång, det funkande ändå. Det var värst hem när man inte hade fisket framför sig... Fast har vi alla minnen av 5st 10 kg gäddor så ska nog hemresan bli härlig den med!

    Finns det ingen chans att låna båt där uppe så man kan ta sig till den norra delen? Skulle ju spara några timmar om vi inte drog torsken... Fast samtidigt skönt att ha vår stabila båt.

    SvaraRadera
  6. Det låter ju som ett grymt fiske äventyr. Vi kanske kan försöka få tag på en 7 sitsig bil som har dragkrok, då sitter man ju lite luftigare. Nån som vet om någon har vi kan låna/hyra eller hyra på en biluthyrning(kanske dock är dyrt). Men som Jonas säger, jag kan sitta som en packad sill i några timmar om det väntar ett grymt fiske. Ser ju sjukt härligt ut på bilderna Jens.

    SvaraRadera
  7. Med lite flyt så ska mamma och pappa byta bil till en VW touran dom ska ju vara 7 säten i.

    SvaraRadera
  8. Vi köper en flaska Bowmore på båten åt dem :-)

    SvaraRadera
  9. Jo klart det är roligare om alla åker tillsammans. Tänkte att fördelen med att slippa åka 5 i en bil övervägde, och hade lite funderingar på om man kunde köra hela natten och sova när man kom fram dagen efter. Men det är ju så klart en ekonomisk fråga också, och kan vi få tag i en minibuss så är det ju ingen diskussion!

    Tror tyvärr det blir svårt att få tag i en bra båt där uppe. De hyr ju ut båtar på campingen, men det är bara småbåtar. Och även den båten vi har använt där uppe är alldeles för liten för att vara 5 fiskare i. Och den kommer knappast upp i plan med oss heller vilket gör att vi skulle få använda alldeles för mycket tid till transporter mellan fiskeplatserna...

    SvaraRadera