måndag 25 november 2013

Sune levererar

23 november 2013. Carin är i Göteborg och därför har jag och Alma åkt hem. Fiskegrejerna packade jag ner, kanske finns det tid för en liten nostalgitripp till Edanöbron.

Efter lördagens lunch har Mamma erbjudit sig att lägga Alma under middagsluren. Det ger mig och pappa 2h över.

Vi packar in fiskegrejerna och sätter fart till Trosa. I bilen tänker jag tillbaka på våra stora gäddor vi fångat där. Joel har tagit en på 5. Jag och Jens varsin 6.5 kg (kanske samma?) och Mats fick se linan gå av på en riktigt fin gädda för några år sedan.


6.5 kg
6.5 kg

Det blåser på ganska bra vid Edanöbron. Och jag fick inte med mig några handskar. Det är riktigt kallt, men som fiskare (och kanske även vindsurfare) är det ju så att hellre regn, kallt och blåst än vindstilla och sol.

Hur som helst. Vi parkerar bilen längst bort på Edanöbron där det tydligen blivit en återvinningsstation. Pappa vill gå ner till lilla bryggan direkt till höger. Jag går bort till själva bron. Kastar i min nya monster jigg i vattnet och känner hur den studsar på botten. Det här kan bli bra, hinner jag tänka innan Pappa ropar till.

- Nu har jag en! Den känns ganska stor. Försöker ta sig in i vassen.

En stor gädda för pappa brukar betyda någon över 1 kg. Så jag fiskar vidare, men sneglar lite på kampen som utspelar sig på andra sidan. Gäddan går upp till ytan och plaskar till.

- Plasket såg rätt bra ut sa jag!

- Ja, den är nog över 2 kg! Ropar pappa och låter lite andfådd.

Efter nån minut till så har han dragit upp den på land.

- Den är säkert över 4 kg! Ropar pappa.



Jag springer dit med vågen. Och mycket riktigt. Det är en riktigt fin gädda, som väger in på 5 kg prick. Nytt personbästa för pappa och en riktigt bra start!

Där pappa står är det mycket småfisk som hoppar och pappa har en gädda till på innan jag tar min första. En gädda på ca 2 kg hugger min jigg rakt under bron.

Vi fiskar på en timme ungefär utan fler hugg. Bäst verkar det ändå vara runt bron för när vi ska packa ihop kommer en gädda och tar min jigg precis framför fötterna på mig. En fin gädda på 2.8 kg.

En fin avslutning på dagen. Edanöbron levererade. Pappa levererade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar