måndag 11 november 2013

"Det är nog en brax"

Västerås 10 November 2013. 

Jag håller på att kissa på mig och kan inte hålla mig längre utan svänger runt torsken vid en udde och ställer i från mig spöet. Jag ställer mig över relingen och tänker på hur svårt det kan vara på hösten. Det ska finnas stora gäddor men på något sätt lyckas vi inte. Platsen verkar ju vara grym, med mycket vass, småfisk och fina vikar. Vädret har varit dåligt hela dagen, helt vindstilla, men nu på slutet har det börjat blåsa lite mer. Jag, Mats och Jimmy är kalla och snart ska vi styra hemåt.

Då hugger det till i Jimmys spö. En fisk blänker till vid ytan långt bort från båten och den ser inte särskilt stor ut. Ungefär som hela dagen varit. Jag tittar på Jimmy när han vevar in, han ser glad ut ändå! Vi har varit ute i 5 timmar nu, och är inne på sista timmen. Jag har krokat 4 gäddor och tappat några. Mats har fått upp 2 gäddor och även han tappat några. Jimmy däremot, står på noll gäddor och har under hela dagen inte haft en enda fiskkänning. I viken innan sa jag att han kanske håller på att samla ihop till en stor gädda istället. Men detta verkar inte vara någon stor heller.

- Det är nog en brax, felkrokad kanske. Säger Jimmy när han sakta vevar in fisken som gått från att rycka till att bara vara tung.

 - Det kan vara en gös också om den känns annorlunda! Det är mycket gös i det här vattnen. Säger jag och börjar få upp förhoppningen att vi ska kunna få en ny fisk i vår båt!

Jag kliver fram för att kika när fisken, som nu simmat under båten ska visa sig igen. Sakta men säkert kommer den närmare och när den väl visar sig får vi en chock! Det är ingen brax eller gös, det är ett monster som kommer fram. En topp tre fisk av alla gäddor jag någonsin sett helt klart. Jag har inte ens fått upp gylfen men slänger mig ner på botten av båten och halar fram håven som vi inte använt en enda gång idag. Gäddan simmar perfekt och blir håvad i samma rörelse! Det knakar till i skaftet när jag lyfter upp bjässen i Torsken.

När gäddan ligger där framför mig, Mats och Jimmy så inser vi direkt att det är nytt personbästa för Jimmy som tidigare hade ett rekord på 5 kg från Linköping 2007. En gädda vi inte ens kunde väga pga batteriproblem på vågen.

Hur stor kan den vara är dock frågan Slår den Jens 8.5 kg? Är den till och med upp mot 9-10 kg? Nja, kanske inte 10 men Jens gädda ligger nog i farozonen. Jag tar ett snabbt kort på gäddan och skickar iväg till Jens med texten "Ditt rekord hänger löst".

När vi äntligen fått bort draget och fått fast vågen så visar den 7.3 kg! En riktigt fin gädda som även mäter in över metern. 105 cm. Nytt personbästa och en gädda som placerar sig fint i resultatlistorna de senaste 10 åren.






Huvudet på gäddan var enormt, och den var rätt lång. Jag skulle gissa på att den här gäddan säkert väger 8-9 kg på våren. Hur som helst! Gäddan räddade vår dag och fixade även ett riktigt fint personbästa till Jimmy. Grattis!



Här var en liten kanal vi hittade in till en fin "insjö". När vi väl kom in så såg vi mycket småfisk och många gäddor som jagade fisken. Men vi hade ingen riktigt stor lycka. Däremot kom det en båt och sa att de tagit en på 12 och 10 i den viken vi låg i. De hade dock haft det lika trögt som oss idag.







Mycket vassruggar som gick långt ut i havet. Idealiskt för gädda.


Märklig syn. Nån som dumpat ett 100 tal fiskar, abborrar gäddor, gösar och även kött låg där. Skumt!

2 kommentarer:

  1. Sjukt förresten, fiskar i 6h och kissar i 2 min. Då ska en storgädda förstås hugga :-)

    SvaraRadera
  2. Grymt skrivet sista dagarna, kul att läsa! Grattis Jimmy! :) Det där måste vara största gäddan nägonsin som inte lyckas vinna årstävlingen, otur...

    SvaraRadera