måndag 9 maj 2011

Gösfiske i Västerås

I det fina vårvädret lyckades jag komma loss lite tidigare från jobbet idag. Det fina vädret gjorde att det kliade lite i fingrarna efter att få fiska lite gös men jag skulle vara barnvakt så det fanns inte mycket tid. Kanske hinner ner och ta några kast i alla fall tänkte jag och slängde mig in i bilen och körde ner.

Enligt den lokala tidningen hade det tagits flera stora gösar inne vid hamnen och nu verkar de verkligen vara på hugget och det fina vädret borde göra att gösarna jagar.


Och mycket riktigt så var de på hugget. Redan i tredje kastet får jag min första gös. En liten rackare som svalt nästan hela draget. Jag lyckas dock rädda gösen och satte tillbaka den direkt. I de följande tio kasten hade jag säkert 5 hugg och kunde även kroka min andra gös. Inte heller den var särskilt stor.


Jag träffar på en annan fiskare som gick med ett litet spö och bara ryckte längs kanten. Han hade fått 8 gösar igår men bara en idag och klagade över att vikterna var dåliga. Hans rekord var på 10 kg men det var nästan 10 år sedan och i år hade han inte tagit någon över 3 kg.

Sen börjar det gå motigt även för mig och trots flera hugg och några som jag lyckades drilla nästan hela vägen in till håven så får jag inte upp några fler. Samtliga är ganska små men en var kanske runt 1.5 kg. Den knappa timmen jag kunde fiska gav dock mersmak och det får bli till att försöka få till fiske i helgen!

Ni är välkomna att göra mig sällskap om det är någon som är ledig :) 

Ps. För övrigt togs det en 30 kg torsk utanför Åland i förra veckan. Kanske skulle vara kul med en satsning på djuphavsfiske nästa gång :)

7 kommentarer:

  1. Det var ingen stor gös :) Men kul att det hugger! 3 kilo låter ju inte så litet... Hänger gärna med nån gång, hur långt in på sommaren går det att fiske där?

    SvaraRadera
  2. Förra året började det bli lite sämre i juni, men det funkar ju säkert ändå. Har en kompis med båt och ekolod också så det går kanske att styra upp något. Sen tar jag nog hit båten något i sommar.

    Blev förresten tipsad om fiske på samma ställe här nere men i oktober. Då går de tyfligen in igen :)

    SvaraRadera
  3. Konstigt, våra kommentarer försvann :(

    SvaraRadera
  4. Inte illa. Ballt med torsk fiske det värkar som Östersjön håller på återhämta sig efter allt yrkesfiske.

    SvaraRadera
  5. Tjena,

    Jag är nyinflyttad i Västerås och har ett stort intresse för fiske! Fiskar mycket lax,öring,makrill,sill, abborre och gös!Brukar dock pimpelfiska gös och abborre. Men jag är intresserad av att hitta mig en fiskekompis i Västerås som kan visa mig lite ställen, där man kan fiska lite gös (även andra arter).

    Om du är intresserad av att ha dig med mig så kan du höra av dig till srekonen@gbgchile.com

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Kul! Jag är dock ingen direkt gösexpert men vi kan lära lite av varandra kanske :)

    Jag har precis köpt hus och har en bebis på gång så det blir inte så mycket fiske just nu, men nåt ska vi väl kunna hinan med! Jag mejlar dig. Vi är några kompisar som fiskar här, så du kan ju haka på då!

    Mvh

    Jonas

    SvaraRadera