söndag 8 maj 2011

Gädd-sm 2011

Lördagen den 7/5 var det dags för team torsken att ställa upp i Gädd-sm för 2a året i rad. Målet i år var att lyckas väga in åtminstone en godkänd fisk vilket vi inte lyckades med förra året.

Vi som tävlade för laget var jag, Jens Lundegård, regerande mästare i den årliga gäddtävlingen, Joel Källström, ledare av årets gäddtävling och Johan König, en outsider från skåne som kanske skulle kunna bidra med lite nya idéer.

I år var det 75 lag som ställde upp vilket var en stor ökning från förra året då 54 lag var med. Konkurrensen var därmed hårdare än någonsin. Detta gjorde att det blev väldigt trångt när vi skulle ta oss ut från hamnen, och inte heller i år lyckades vi ligga på startlinjen när starten gick. Vi siktade liksom förra året på att fiska i de områden vi känner till bäst, kring Tullgarn.



När vi passerade Stensund såg vi dock att ingen båt hade lagt sig i viken nedanför slottet varför vi bestämde oss för att börja där. Det dröjde inte länge innan första fisken högg på min jerk. Det var en liten stackare på 45 cm som först misstogs för en tångruska. Men det gav hopp om att gäddorna trots allt var på hugget. Förra året hade ju slutat med endast en fångad gädda på hela dagen.

Efter ytterligare 10 min högg nästa gädda, även den på mitt drag. Denna var obetydligt större, 52 cm.


Därefter åkte vi till Tullgarnsviken som var överfylld av båtar. Favoritudden mittemot slottet var såklart upptagen. Vi lade oss istället utanför näset. Där hade Joel först en liten gädda efter, och någon minut senare fick jag upp min tredje gädda. Denna var ytterligare något större än den förra, men mätte ändå bara 62 cm.



Vi hade ytterligare ett par hugg på det stället, men ingen mer i båten. Därefter testade vi att driva långt in i viken till höger om slottet. Där fick jag upp min fjärde gädda som var mindre än den förra. Några minuter senare fick jag och Johan dubbelhugg, och det blev dubbeldrillning. Två nya gäddor håvades i samma håvtag. Johans var 58 cm lång och min var 62. Därefter var det ganska dött i tullgarnsviken så vi åkte därifrån. Vi testade att fiska lite djupare och lite längre ut mot Mörkö för att se om vi kunde få några längre gäddor, men utan resultat.

Senare på dagen fick jag ytterligare en liten gädda och även Joel fick en mindre gädda på 58 cm. Vi var aldrig i närheten av att få någon godkänd gädda, även om vi tappade ytterligare ett antal mindre gäddor.

Sammanfattningsvis fick vi 8 gäddor, varav 6 togs av mig, 1 av Johan och 1 av Joel. Den största på 62 cm och dryga 2 kg togs av mig. Vi hade aldrig kontakt med någon större gädda.

Vi måste helt klart slipa taktiken till nästa år om vi ska lyckas väga in någon godkänd gädda. Trots allt var det roligare i år då vi hade mycket fiskkontakt jämfört med förra året då vi endast fick en liten gädda på hela dagen. Men överlag verkar det ha varit ännu svårare i år att få godkänd gädda då endast 29 av 75 lag vägde in godkänd fisk.

5 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Oj oj, ännu sämre i det totala för lagen än förra året alltså. Samtidigt som ni ändå krokade fler gäddor... undrar vad det kan bero på?

    Kan det vara din teori Joel om att de små gäddorna leker först och sen de stora. De stora kanske därmed leker nu och bara de små är ute och jagar?

    Togs det några stora gäddor annars då? Vad vann de på?

    SvaraRadera
  3. Jo vi diskuterade den teorin och det kan nog vara så. Men överlag tror jag vi måste försöka hitta något alternativt ställe att fiska på om SM går i Trosa nästa år. Alla ställen man fiskade på var i princip redan fiskade. De större gäddorna är nog skyggare och blir nog skrämda lättare av båtar. Man borde lägga i båten kring källvik och utforska vattnen däromkring.

    Vinnande laget fick runt 470 cm totalt, och det var samma lag som vann förra året. Men bara 2 båtar fick 5 godkända gäddor. Längsta gäddan var 113 cm lång, jämfört med 114 förra året. Näst största gäddan var 112,5 cm.

    SvaraRadera
  4. Ja det är svårfiskat när det är så många båtar som ligger i alla vikar. Kanske Källvik eller Ringsö vore något..

    Spännande läsning i alla fall, nu får vi kika på andra tävlingar att ställa upp i :)

    SvaraRadera
  5. Känns som vi måste lära oss var de stora gäddorna ligger också. Vi är duktiga på mängd men inte på vikt... :(

    SvaraRadera