torsdag 21 juli 2011

Flugfiskedebut i Gysinge

Jag är något sen, men här kommer den ändå. Rapport från när jag förlorade oskulden i flugfiske för några veckor sedan. Det var sommaren 2010 jag fick en flugfiskedag i 28 års present av Tobias som även fick bli guide och utlånare av utrustning. Det dröjde dock tills jag hunnit fylla 29 innan vi kom iväg på resan.



Jag, Tobias, Jocke och Jens tog vårt pick och pack och drog upp till Gysinge uppe i Sandviken. Vädret var perfekt om man inte är fiskare. Sol och vindstilla. En badälskares drömväder men som med allt annat fiske så är det det sämsta tänkbara även för öring och harr som stod på vår lista ”most wanted fishes”. Efter att ha dragit på oss våra sexiga vadarbyxor var vi redo att starta fisket.



Flugfiske går i stort sett ut på att vandra genom den snårigaste terrängen man kan tänka sig, vada mellan stora stenar och livsfarligt strömmande vatten för att nå den absolut perfekta fiskeplatsen där någon stor öring fått ligga i fred hela året. Vi hade dock ingen lycka med oss på hela förmiddagen mer än att vi kände några hugg och såg några följare.



Jens, som satsade på spinnfiske med spinnare och skeddrag drog däremot en mängd abborrar och vid lunch var han den enda som krokat fisk. Själv hade jag lyckats kroka både mig själv och trädgrenar utan att knappt ha sett en fisk, men en sak var säker: Flugfiske är riktigt roligt och spännande, och efter en förmiddag med hård intensiv träning på att få in klockslagen 11-1 i huvudet så började jag få lite koll på hur det funkar.

Efter lunch tog vi bilen lite längre nedströms. Vi begav oss återigen ut i det iskalla strömmande vattnet. Utan vadarbyxor skulle man troligtvis frusit ihjäl på mindre än 10 minuter.



Fisket var dåligt även på eftermiddagen, men när dagen var slut hade jag i alla fall krokar mina tre första fiskar. En mört och två löjor. Bara slagen av Jens som med sitt spinnfiske dragit upp ca 40 abborrar och 3 gäddor. Inte en enda ädelfisk fångad vilket såklart var en besvikelse. Samtidigt hade dagen varit mycket bra och tre fiskar på sin första flugfiskedag tycker jag ändå är godkänt! På slutet lärde jag mig till och med att sikta och lägga flugan något sånär där jag ville. Även om 1/3 av tiden gick åt till att få loss flugor från trädgrenar och annan växtlighet. Jag är inte helt förälskad ännu men jag tycker helt klart flugfisket förtjänar en dejt till.

På vägen hem stannade vi till och tog ett bad hemma hos Tobias föräldrar. Tobias pappa Curt berättade ett antal fiskehistorier med monsteröringar och jätteharrar vilket var spännande att höra med en iskall öl i handen. Tack för en mycket trevlig födelsedagspresent!

2 kommentarer:

  1. Torsken fick för övrigt stanna hemma :)

    SvaraRadera
  2. Upptäckte för övrigt att jag inte hade en enda bild på någon fisk... men det är sant, vi fick faktiskt några *host host* ;D

    SvaraRadera