måndag 25 juli 2011

Fiske i stöten

I torsdags kväll tog jag bilen och åkte de dryga 50 milen upp till Stöten för en fiskehelg med ett par gamla klasskompisar från Umeå. Vi hade hört att det skulle vara bra öring- och harrfiske i görälven. Vi började dock fisket under fredagen med att åka till en tjärn där det skulle finnas öring, röding och utplanterad regnbåge.

Det dröjde inte länge innan det högg till på mitt lilla skeddrag. Det blev en hård kamp och jag kände att det var en fin fisk. När Anders skulle assistera med håvningen lyckades dock kroken fastna i håvgarnet med fisken utanför och den släppte... Men mot all förmodan lyckades han håva fisken när den är helt fri i vattnet. Ibland är det bra att man kämpar länge och tröttar ut fisken ordentligt. Upp kom i alla fall en rejäl regnbåge på 2,3 kg.

I kastet efter krokar både Anders och Patrik varsin fisk. Efter korta men hårda fajter håvas ett par mindre regnbågar. Under dagen fångas ytterligare några regnbågar, men vi bestämmer oss för att försöka fiska vild fisk i älven istället.

På kvällen åker vi ner till Görälven, men trots flera timmars nötande lyckas vi endast fånga 2 öringar på ca 10 cm styck.

Tyvärr verkar inte fisket i älven vara det bästa vilket bekräftas av fiskekortsförsäljaren som berättade att det nästan är omöjligt att fånga fisk i älven mitt i sommaren.

Under lördagen återgår vi därför till tjärnfiske vilket resulterar i ytterligare några regnbågar under dagen, alla kring kilot.

Efter den här fiskehelgen bestämmer vi oss för att nästa års fiskeresa börja flugfiska, åka upp till norra sverige och under rätt årstid för att kunna fånga vild ädelfisk.

1 kommentar:

  1. Riktigt fin regnbåge Jens! Låter som ni hade en bra dag. Håvningar är alltid riskabla, det märkte jag på Åland vilket jag kommer ta upp imorgon :)

    SvaraRadera