torsdag 28 april 2011

Påskafton 23/4. Husarö i Stockholms norra skärgård. Strålande sol och sydostlig vind. Eftersom jag hade räknat med gäddlek vid den här årstiden hade jag inte tagit med mig någon gäddfiskeutrustning. Istället var tanken att försöka få någon havsöring. 2,5 timmar senare gav jag upp den tanken. Inte ett hugg. Istället styrde jag båten in i en avskärmad vik, närmast en lagun. Sandbotten och ca 2 meter djup på det djupaste stället. I första kastet fick min fiskekamrat, Kalle, på en gädda som släppte vid båtkanten. Några kast senare fick jag upp årets första gädda, vikt 2,2 kg. Därefter fick Kalle upp en gädda på 3,5 kg.

Vattnet var kristallklart och överallt såg man gäddor som pilade iväg när båten sakta drev fram i vattnet. Eftersom jag endast hade havsöringsutrustning så hade jag inte någon tafs. Detta straffade sig när jag fick på nästa gädda som var lite större än den första. Efter en kort kamp gick linan av. Vi bestämde oss för att avbryta fisket eftersom vi inte ville utsätta fler gäddor för samma öde. Det var otur att man inte hade sin jerkbaitutrustning med sig då det troligen fanns betydligt större gäddor i den viken.

1 kommentar:

  1. Jäklar vad synd att ni inte hade tafsar med er! Annars lät det som att ni haft liknande upplevelse som vi!

    Hoppas gäddorna är huggvilliga även på Gädda-sm!

    SvaraRadera