torsdag 19 september 2013

Sommargädda

Nu inför höstens ålandsresa, vilken jag tyvärr inte kan följa med på, tänkte jag rapportera lite om sommarens största gädda. Detta för att ni som ska till åland vet vad ni ska slå för att vinna årets fiskeliga :)

Jag var alltså åter uppe i Norrland i närheten av Jokkmokk där jag tidigare tagit 2 vinnargäddor, den största på 6,6 kg. Den här gången när jag åkte ut var i början av augusti, och det var ett riktigt ruskväder. Det både regnade och blåste riktigt mycket. Jag fiskade med en salmo slider som går ganska ytligt eftersom det var mycket sjögräs. Jag fick till en början rätt många gäddor, men inga över ca 3,5 kg. Märker dock efter ett tag att det hugger väldigt många gånger när jag får sjögräs på kroken och vevar in extra snabbt. Testar därför att veva in i mycket hög hastighet med enstaka vevstopp. Får relativt snabbt på en lite större gädda, kring 5 kg som släpper innan jag kan ta upp den. Medan jag svär åt det kastar jag ut igen och då hugger en ännu större gädda. Efter en ganska lång kamp (jag var själv och hade ingen håv) lyckas jag lyfta upp den med ett gälgrepp. Gäddan väger 8,5 kg och är ganska lång och smal, har dock inget måttband med. Detta var min näst största gädda någonsin. Blir spännande att se om någon lyckas slå det nu på Åland!

I övrigt fisk jag ca 50-60 harrar på flugfiske, och Lina fick en öring på 2,1 kg!




1 kommentar: